Ondernemer aan het woord: Eduard Meijerink

25 maart 2019 | Blog


In Almelo in een karakteristiek pand dicht bij het station vind je Velvet Monkey. Zodra je door de deur naar binnen gaat merk je gelijk dat dit niet een kapsalon is zoals je deze gewend bent. Het heeft een industriële, moderne uitstraling en vriendelijk personeel met ieder duidelijk zijn of haar eigen stijl. Eduard Meijerink is samen met zijn compagnon Kylie Jones de eigenaar van Velvet Monkey. Het Velvet Monkey team bestaat momenteel uit 12 mensen en groeit snel.

Eduard en Kylie – beiden opgeleid als kapper – kregen 6 jaar geleden het idee om samen salon neer te zetten waarvan zij vonden dat nog niemand dit zo had gedaan. Ze hadden echter niet veel kennis als het gaat om het runnen van een onderneming. Het is een leerschool geweest en al doende hebben ze alle nodige kennis vergaard. Door hun netwerk optimaal te gebruiken, hebben ze het destijds voor elkaar gekregen om voor

de financiering van hun plannen meerdere banken bereid te vinden om deze te financieren. “Ik heb mensen uit mijn klantenkring gevraagd of zij mee wilden denken met hun expertise. Denk hierbij aan juristen, grafische vormgevers, bankmedewerkers en imago bouwers. Ik had/heb veel klanten en had dus alle kennis in huis, en dit gold ook voor Kylie en haar klanten. We zijn toen met deze mensen uit eten gegaan en tijdens dit etentje hebben we alle kennis gebundeld om ons idee vorm te geven. Het resultaat was dat we bij elke bank de lening konden krijgen die we wilden om Velvet Monkey te starten” vertelt Eduard.

Onze kracht ligt echt in de details, dus op maat haar maken

Naast de salon in Almelo hebben ze later ook in Monaco een salon geopend. Een mevrouw uit Monaco kwam op aanraden van iemand anders toevallig bij hen in de salon om haar haar te doen voor een feestje. Later werden zij weer benaderd door haar om naar Monaco te komen om haar haar weer te doen. Toen kwamen ze er eigenlijk achter hoe groot de vraag was in Monaco naar een salon waar men goed en eerlijk advies kon krijgen. Nagenoeg alle salons in Monaco waren Frans of Italiaans georiënteerd, terwijl veel mensen in Monaco deze talen niet (goed genoeg) beheersen om de wensen die ze hebben uit te kunnen leggen. Met de komst van Eduard en Kylie konden zij dit in het Engels doen en dit wel duidelijk maken. Ze hebben hier met veel succes een salon weten te openen. Volgens Eduard valt en staat een goed kapsel met een goed consult. “Een goed consult is echt de basis van een goede kleur, een goed kapsel en hoe het geknipt is. Onze kracht ligt echt in de details, dus op maat haar maken” aldus Eduard. “Het hele proces om deze salon hier te gaan openen en Velvet Monkey hier als naam te gaan vestigen is een heel gedoe geweest” volgens Eduard. “Je zit met de Franse wetgeving in Monaco, maar omdat onze partners Engels waren, wilden we het graag op de Engelse wetgeving laten berusten. Je zit dan met een Franse en Engelse advocaat aan tafel samen met onze adviseurs van Hendriksen. Je kunt je voorstellen dat dit gewoon best pittig is geweest, ook voor Hendriksen omdat dit voor hun natuurlijk ook nieuw terrein was” zo vertelt Eduard. Toen dit project eenmaal liep kregen Eduard en Kylie weer jeukende handen om een nieuw project op te pakken. Daarom verkochten ze in 2017 hun salon in Monaco samen met hun fiscale adviseur Sander van Beek. Naast hun salon in Almelo en Monaco waren ze partner van het merk Goldwell waardoor Eduard en Kylie ook verantwoordelijk waren voor alle kapsels van alle designershows tijdens de Fashion Week in Nederland. “We merkten dat we het doen van kortere projecten erg leuk vonden en het was voor ons niet mogelijk om twee salons te runnen en daarnaast andere projecten op ons te nemen. Daarom hebben we ervoor moeten kiezen om de salon in Monaco te gaan verkopen” vertelt Eduard.

Bij Hendriksen hebben Eduard en Kylie vooral contact met Sander van Beek voor fiscale zaken en Frank  Brummelhuis voor de loonadministratie. Wat hij vooral heel prettig vindt is dat het erg laagdrempelig is en dat ze altijd alles in eenvoudige taal kunnen uitleggen. “Soms bel ik zo vaak, dat ze vast denken oh dat heb je hem weer, maar ze zijn gewoon altijd bereid om dingen uit te leggen en dat vind ik gewoon heel fijn” aldus Eduard. Ook zegt hij: “En we hebben ook best wel eens situaties gehad waarbij wij het niet eens waren met hoe dingen gegaan waren, maar wat zo prettig is, is dat we hierover in gesprek kunnen gaan en dat het goed wordt opgelost”. “De mensen waar we nu binnen Hendriksen mee samenwerken snappen dat wij geen gemiddelde kapsalon zijn en hier wordt het advies dat wij krijgen ook op aangepast. Dit laat zien dat ze ons goed snappen en dat ze weten wat voor klant wij van ze zijn” iets wat Eduard heel erg belangrijk vindt zo vertelt hij.

Een opmerkelijke anekdote dat Eduard vertelde tijdens het gesprek was waar hij een keer op de snelweg tijdens een controle werd aangehouden, omdat hij klaarblijkelijk nog een belastingschuld had openstaan. Per direct werd zijn auto ingevorderd en kon hij niet verder rijden. Het was op een zondag en Sander was destijds op vakantie. Toch heeft Eduard hem gebeld en werd hij al snel door Sander teruggebeld. Sander heeft toen via de telefoon met de agenten gesproken hoe de vork in de steel zat en was de kwestie opgelost. Er was namelijk geen belastingschuld die nog openstond. Hierdoor kon Eduard zijn weg weer vervolgen en werd zijn auto niet in beslag genomen. Een moment waarin Eduard echt zijn adviseur nodig had, ondanks dat Sander op vakantie was, stond hij voor hem klaar. “Ik weet gewoon dat ik altijd kan bellen en altijd kan vertrouwen op mijn adviseurs en dat geeft mij een goed gevoel”.

Terug naar overzicht

Op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief