Toezegging helpdeskmedewerker baat niet

25 juli 2019 | Agro


RVO.nl weigert de uitbetaling van betalingsrechten omdat de aanvraag te laat is ingediend. De landbouwer is het hier niet mee eens, maar krijgt geen gelijk.

In 2017 dient een landbouwer op 15 mei zijn gecombineerde opgave in en vraagt uitbetaling van zijn betalingsrechten aan. Tijdens het indienen treedt er een storing op. Daarom belt hij RVO.nl met de vraag hoe nu verder? Hij krijgt het geruststellende antwoord dat de ontvangstbevestigingen later worden verzonden. Op 19 juni 2017 dient hij de aanvraag veiligheidshalve nogmaals in omdat hij nog steeds geen ontvangstbevestiging heeft gehad.

Nadat RVO.nl zijn aanvraag weigert uit te betalen, omdat hij buiten de kortingsperiode zijn aanvraag heeft ingediend, krijgt hij ook van het College van beroep voor het bedrijfsleven geen gelijk. Het College overweegt dat alleen tijdig ingediende aanvragen voor uitbetaling in aanmerking komen. Ook heeft de landbouwer de storing onvoldoende aangetoond. De landbouwer beroept zich eveneens op het vertrouwensbeginsel; hij had gebeld en kreeg een geruststellend antwoord. Het College oordeelt dat een beroep op het vertrouwensbeginsel niet mag worden aangevoerd tegen een voorwaarde uit de Regeling zelf. Hij had zelf onderzoek moeten doen.
Al met al een voor de landbouwer teleurstellende uitspraak.

Moraal van dit verhaal
Een landbouwer blijft, ondanks de geruststellende woorden van een helpdeskmedewerker van RVO.nl, zelf verantwoordelijk voor het tijdig indienen van zijn gegevens. In gevallen waarin een helpdeskmedewerker een belangrijke toezegging doet is het zaak om deze altijd schriftelijk (bijvoorbeeld per e-mail) te bevestigen. Vraag blijft of het in deze zaak geholpen zou hebben; het blijft uiteindelijk eigen verantwoordelijkheid.

Terug naar overzicht

Op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief