Update 2020 eHerkenning

14 februari 2020 | Lonen


Op 30 september 2019 informeerden wij je over de (verplichte) mogelijkheden van eHerkenning per 1 november 2019. Hierbij werd aangegeven wat eHerkenning precies is en wat je hier als organisatie mee moet doen. Er zijn nu aanvullende ontwikkelingen.

Ook éénmanszaken kunnen nu gebruikmaken van eHerkenning en ervoor kiezen om ons kantoor een zogenaamde ketenmachtiging te verlenen. Alleen met een afgeven ketenmachtiging kunnen wij in de toekomst namens jou communiceren met instanties zoals het UWV, de Belastingdienst en pensioenfondsen. Veel pensioenfondsen zoals bijv. Mn (kleinmetaal), TKP (detailhandel) en APG (o.a. Schoonmaak/Architecten) gaan verplichten gebruik te maken van eHerkenning om met hen te kunnen blijven communiceren. Als dat bij jouw bedrijf ook het geval is, word je hierover geïnformeerd of ben je inmiddels al geïnformeerd door jouw pensioenfonds.

Ziekteverzuimverzekeraars zullen naar alle waarschijnlijkheid ook gebruik gaan maken van eHerkenning. Werkgevers die nog geen eHerkenning hebben aangevraagd dienen dit alsnog aan te vragen bij een leverancier van eHerkenning.

Wij hebben onderzoek gedaan en wat ons betreft is qua kosten en functionaliteit aanmelding bij Z-login het beste. De kosten hiervoor bedragen zoals eerder aangeven +/- € 45,- bij een 1-jarig abonnement en minder als een langdurig abonnement wordt aangegaan.

Wil je daarnaast dat wij zaken voor jou blijven regelen? Dan is het noodzakelijk een ketenmachtiging aan ons af te geven (kosten € 19,95 per jaar, deze kosten worden aan je doorbelast). De aanvraag ketenmachtiging zal dan door ons worden geregeld. De aanvraag voor een eigen eHerkenning dien je zelf te realiseren.

Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan contact op met jouw salarisadviseur. Het is in ieder geval noodzakelijk om eHerkenning te hebben om te communiceren richting het UWV (bij ziekmeldingen / aanvraag zwangerschapsuitkering / ziektewetuitkeringen).

Wanneer jij je aanmeldt bij Zlogin kies er dan voor om alle algemene bevoegdheden aan te vinken en is het noodzakelijk dat je beschikt over veiligheidsniveau 3. Voor de volledigheid hechten wij er waarde aan om te vermelden dat wanneer jij ervoor kiest dit pas te doen op het moment dat de leverancier dit als vereiste heeft, dat er een doorlooptijd van gemiddeld drie weken aan gekoppeld zit. Hierdoor kunnen zich mogelijk problemen (o.a. boetes) voordoen als je niet tijdig informatie verstrekt richting, bijvoorbeeld, het UWV.

Heb je na het lezen van dit bericht vragen of wil je meer informatie over eHerkenning? Neem dan contact op met Edwin Gasthuis door te bellen met 0546 – 535 500 of te mailen naar e.gasthuis@hendriksen.nl.

Terug naar overzicht

Op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief