Dropshipping, wat voor jou?

30 maart 2023 | Blog


Via huidige social media zoals bijvoorbeeld Instagram en TikTok worden de laatste tijd veel – vooral jonge startende – ondernemers getriggerd om te werken met dropshipping. Via platforms zoals AliExpress kunnen handelaren hun producten aanbieden en leveren aan klanten zonder zelf betrokken te zijn bij het productie- én het leveringsproces. Wat zijn de (fiscale) voordelen daarvan en tegen welke uitdagingen kun je aanlopen? Ik leg het kort uit.

Wat is dropshipping?

Door enkel als tussenpersoon op te treden wordt een koop en verkoop tot stand gebracht. Concreet betekent dit dat jij als ondernemer geen voorraad hoeft te beheren en dat de leverancier het product bij jouw klant bezorgt. Je verkoopt dus (vaak) online en zonder voorraad, andermans producten. Je beheert enkel nog het verkoop- en het servicekanaal.

Wat zijn de voordelen van dropshipping?

Een van de grote voordelen van dropshipping is dus je geen voorraad producten hoeft aan te leggen. Een tweede voordeel is, dat je daardoor óók geen kosten hoeft te maken in de vorm van een opslaghal. Je kunt dus zonder investeringskapitaal starten met ondernemen. Er hoeft immers pas ingekocht te worden als er daadwerkelijk een bestelling geplaatst is. Het is dus een vorm van relatief risicoloos ondernemen. Veel jonge ondernemers zien dat als een ideaal startpunt. Maar is dat ook zo?

Wat zijn de nadelen van dropshipping?

Doordat je de productie en fulfillment uitbesteedt aan externe partijen, ben je een deel van de inkomsten kwijt om die partijen te bekostigen. Om dan toch wat winst te boeken is vaak de oplossing: “massa is kassa”. Tóch kun je ook winst boeken met dropshipping zonder daarvoor massa’s producten te hoeven verkopen: vind een uniek product waarmee je de concurrentie buitenspel zet. Door je op deze manier te onderscheiden van de rest, kun je een hogere winstmarge rekenen en hoef je minder aantallen te verkopen om je boterham te verdienen!

Daarnaast zijn de kwaliteit en levertijd van je producten belangrijke aspecten om rekening mee te houden. Aangezien je de producten en leveringen niet in eigen hand hebt, ben je afhankelijk van externe partijen. Hebben zij andere prioriteiten en leveren ze ondermaats werk? Dan kun je hier weinig aan doen. Negatieve recensies liggen daardoor op de loer en aangezien jij de verkopende partij bent, dienen klachten wel door jou opgelost te worden.

De fiscale valkuilen van dropshipping

De regels voor de BTW-heffing zijn vaak complex en zo ook bij dropshipping, foutieve aangiften zijn dan ook eerder regel dan uitzondering. Ik leg kort uit waarom. Stel: jij koopt jouw producten in uit China en verkoopt enkel aan particulieren in Nederland:

Wanneer je vanbuiten de EU invoert, werkt de BTW als volgt uit. Wanneer jouw levering een waarde heeft van méér dan € 150, dan kan jouw leverancier ervoor kiezen om de invoer BTW voor haar rekening te nemen. Deze afdracht doet hij via het Invoer One Stop Shop (IOSS) platform. Wanneer het product een waarde vertegenwoordigt die minder bedraagt dan € 150 dan kan er gebruik gemaakt worden van de Invoerregeling.

Wanneer de goederen afkomstig zijn uit een EU-land en de consument ook dan kan de dropshipper – bij verkopen hoger dan € 10.000 – gebruik maken van de Unieregeling.

Zelf ook dropshippen?

Dropshipping kent dus zijn voor- en nadelen. Wil je zelf ook gaan dropshippen? Schuif eens bij ons aan tafel! Dan bespreken we bij een kop koffie of deze manier van ondernemen wat voor jou is en hoe we ervoor zorgen dat jouw belastingverplichtingen goed geregeld zijn. Bel of mail mij gerust. Ik ben telefonisch bereikbaar via 053-431 2423 en per mail via s.vanbeek@hendriksen.nl.

 

Sander van Beek

Belastingadvies / Kantoorleider

Terug naar overzicht

Op de hoogte blijven? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.