Een auto van de zaak… of toch privé aanschaffen?

16 september 2021 | Blog


Ik was op vakantie in Italië en wat doe je dan zoal? Precies, rondneuzen op internet naar een nieuwe leaseauto. Ik kies zelf voor een benzine auto, een elektrische auto wordt tegenwoordig ook veel geleased. De voor- en nadelen van een elektrische auto zijn voor een ieder individueel te bepalen. Stel: ik heb mijn oog laten vallen op een Volkswagen Tiguan, die ik ook privé wil gebruiken. Maar is het rijden van een zakelijke auto dan eigenlijk wel fiscaal voordelig voor mij? Voor wie wel en voor wie niet? Dat leg ik in dit artikel uit.

Een auto van de werkgever

Als een werknemer de mogelijkheid krijgt om een auto te rijden die beschikbaar wordt gesteld door de werkgever (leaseauto), dan is dat in de meeste gevallen fiscaal aantrekkelijk, óók als privé wordt gereden. Als voorbeeld:

De Volkswagen Tiguan waar ik mogelijk voor kies, heeft een catalogusprijs van € 45.000. Gemakshalve betaal ik in dit voorbeeld geen eigen bijdrage. De fiscale bijtelling bedraagt 22%, ofwel € 9.900. Dit bedrag wordt bij mijn inkomen opgeteld. Daarover betaal ik 37,1% (loon)belasting, als ik niet meer verdient dan € 68.507. Onder de streep betaal ik dan op jaarbasis € 3.673.
Dat is € 306 per maand.

Stel nou dat ik de middelen heb om deze auto privé aan te schaffen. Dan kun je de kosten berekenen middels een kilometerprijs. Deze kosten zijn de benzinekosten, belastingen, afschrijving en onderhoud. De kilometerprijs van de Tiguan stel ik vast op ongeveer € 1. Als ik 10.000 kilometer per jaar rijd, dan kost mij deze auto gemiddeld € 833 per maand. Dat is ruim € 500 per maand meer dan wanneer ik die auto vanuit mijn werkgever ter beschikking gesteld krijg.

Een auto zakelijk of privé aanschaffen als werkgever/DGA

Bijtelling voor een auto van de zaak is voor velen een harde fiscale maatregel. Zeker als de catalogusprijs van de auto bovengemiddeld is. Is het plan om een nieuwe auto aan te schaffen en is de verwachting dat veel zakelijke kilometers worden gemaakt? Dan is het voor de eerste jaren doorgaans voordeliger om de auto zakelijk aan te schaffen of te leasen, dan om deze privé te kopen. In de praktijk zie ik vaak dat een DGA wel veel zakelijke kilometers maakt, maar privé weinig. Een auto met een catalogusprijs van zo’n € 100.000 leidt dan bij een inkomen van meer dan € 68.507 tot een bijtelling van € 908 per maand.

Deze auto met een aanschafprijs van € 100.000 is doorgaans na 3 jaar veel in waarde gezakt. Het kan dan wél interessant zijn om de auto privé over te nemen van de zaak. Ook als er nog steeds niet veel privé met de auto wordt gereden. Waarom? Mede door de afschrijving van de auto is de kilometerprijs na 3 jaar een stuk lager geworden. Een vergelijking tussen de kosten van een auto van de zaak en de kosten van een auto in privé, geeft dan snel de doorslag. Helemaal als de werkgever/DGA maandelijks een onbelaste kilometervergoeding ontvangt van € 0,19 voor zakelijk gereden kilometers. Vraag hierover eerst verder advies.

Samengevat

Dus, ben je werknemer en gebruik je de auto ook privé? Dan is het voordeliger om te kiezen voor een auto van de werkgever in plaats van de auto in privé aanschaffen. Dit geldt voor een DGA. Na een jaar of 3 kan het fiscaal voordeliger zijn om de auto privé over te nemen, deze mogelijkheid is er voor de DGA. Vraag ook hierover eerst advies.

Zat jij tijdens je vakantie nou ook te speuren naar een nieuwe auto en wil je precies weten hoe je het voordeligst uit bent? Bel of mail mij dan. Onder genot van een kop koffie praat ik je graag bij. Je kunt mij bereiken op telefoonnummer 0546-629900 of per mail via m.wiggers@hendriksen.nl.

Marko Wiggers
Belastingadviseur

Portretfoto van Marko Wiggers, belastingadviseur bij Hendriksen Accountants en Adviseurs

Terug naar overzicht

Op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief